Har du fått eFaktura uten å ha valgt det selv?

31. januar 2020
efaktura-symbol

En del kunder lurer på hvorfor de plutselig har fått eFaktura uten å ha bestilt det. Svaret finner du i nettbanken eller Vipps.

Dersom du har opplevd at faktura fra Svorka på strøm eller bredbånd, automatisk har blitt opprettet som eFaktura, så henger det sammen med funksjonalitet i bankene og Vipps.

I 2018 innførte bankene en tjeneste som lot kundene automatisk opprette eFaktura-avtale med alle de betaler regninger til. Det samme gjelder dersom du har godkjent å få fakturaer gjennom Vipps. Vi opplever ofte henvendelser fra kunder som har fått opprettet eFaktura uten at de har bestilt dette, og som er frustrerte fordi det har skjedd uten samtykke. Vi har derfor valgt å informere litt overordnet informasjon om hvordan automatikken hos bankene er lagt opp. Det er dessverre ikke noe vi i Svorka kan ordne for kundene, men innstillinger du selv må endre i nettbank eller Vipps. 

eFaktura i nettbanken

I noen nettbanker har de funksjonen eFaktura «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura». Dersom du har denne tjenesten aktivert vil det automatisk bli opprettet eFaktura-avtale på alle regninger du betaler. Denne tjenesten kan du enkelt skru av og på. Fordelen med eFaktura er at du slipper å gjøre jobben selv. Det skal også være enkelt å avslutte eFaktura på de betalingene du ikke ønsker det på. Ta kontakt med din bankforbindelse dersom du har spørsmål. Du kan også lese mer om fordelene med elektroniske fakturaer på våre hjemmesider.

Vipps og efaktura

Vipps har også opprettet en funksjon der man har mulighet til å få og betale regninger direkte i Vipps. Dersom du har akseptert denne løsningen så har du automatisk huket av for at «Alltid Vipps eFaktura». Denne funksjonen oppretter automatisk eFaktura-avtale når du betaler en regning til en bedrift som har eFaktura. Funksjonen kan du skru av inne fra din profil og regninger og eFaktura.

Vær obs på at om noen andre i familien betaler en faktura, som står i ditt navn, en gang kan det automatisk bli opprettet eFaktura til den som betaler, og ikke til deg som kunde.  Dette kan da medføre at denne mottar dine faktura neste gang. 

For å slå av funksjonen i Vipps må du logge inn, velge profil og slå av begge valgene du får opp som vist nedenfor.

Les gjerne også en artikkel fra NRK om Vipps og eFaktura her